فرهنگ و تمدن ایرانی که از باشکوهترین و باستانی ترین فرهنگ های جهان است دارای یک غنا و تنوع فراوان بوده و ممزوج شدن آن با دین اسلام به غنای فرهنگ این آب و خاک افزوده است.در هنر و ادبیات ایرانی و در تاریخ ایران ،نقش بی بدیل زنان همواره مورد توجه بوده است .

عصر صنعت؛در آثار تاریخی در هنردر ادبیات و شعر و در کتب تاریخ زن و مقام زن همواره چون دری گرانبها مورد احترام و ارزشمند بوده و هست.

در فرهنگ ایرانی_اسلامی ایرانیان همواره روزهایی را که یادآور اتفاقات خوش یمن و سراسر شادی و یا دارای ارزش معنوی است به یکدیگر تبریک می گویند.از دیر باز در گاهنامه ایرانیان روزهای را که در باور ایرانیان روزهایی مقدس است به یکدیگر تبریک گفته و به جشن و پایکوبی می پرداخته اند،در فرهنگ اسلامی نیز روزهایی را که یادآور اتفاقات شاد و خوش یمن می باشد روزهایی برای جشن و شادی نامگذاری کرده اند.

چندین سالی است شاهدیم روز هشتم مارس که روز جهانی زن نامگذاری شده است روزی است که به تقلید از غرب در کشور ما نیز به زنان تبریک می گویند!!

تقلیدی نا آگاهانه و تبریکی به جای تسلیت!

اما داستان چیست؟

هشت مارس برای مظلومیت زنان کارگر غربی است که با گرامیداشت این روز غرب در تلاش هست کیفیت کارگری و زندگی را برای کارگران زن سیستم سرمایه داری بهبود بخشد.

این روز یاداور یک واقعه تلخ است؛زنان کارگر یک شرکت نساجی در نیویورک امریکا در روز هشت مارس ۱۸۵۷میلادی در اعتراض به وضعیت سخت کاری خود د دست به اعتصاب زدند‌شرایط سخت با دستمزد کم کارگران زن در اوایل قرن بیستم که همراه با مردان در کشورهای صنعتی وارد بازار کار شده بودند آنان را وادار به اعتراضی گروهی کرد.بعد از گذشت بیش از پنجاه سال در سال ۱۹۰۸ کارگران زن همان کارخانه نساجی به منظور یاداوری آن روز اعتراضی دست از کار کشیدند و کارخانه تعطیل شد.صاحب کارخانه به همراه نگهبانان به منظور جلوگیری از اعتصاب زنان آنان را در کارخانه محبوس کردند و به دلایل نامعلوم کارخانه آتش گرفت و ۱۲۹تن از زنان کارگر در آتش کارخانه سوختند‌.!

این روز برای آن اتفاق تلخ روز زن نامگذاری شد.

این روز اتفاقا به جای انکه در یک تقلید نا آگاهانه تبریک بگوییم بیشتر باید به یاد آن زنان که برای احقاق حق خود مظلومانه در آتش سوختند تسلیت گفت.

در یک مقایسه در فرهنگ ایرانی اسلامی و فرهنگ غرب به خوبی متوجه این ارزش نهادن به زن و مقام زن می شویم چرا که روز زن در ایران به گونه ای دیگر است.روز زن چه در تقویم ایرانیان که روز زنان نیکی است که جهان را به خوبی اداره کرده اند و چه در تقویم اسلامی که روز میلاد یگانه دخت پیامبر اسلام(ص) و برترین بانوی جهان است چه بجا و ارزشمند برای تبریک به زنان و گرامیداشت مقام زن است.

البته که هشتم مارس را باید روز مظلومیت زنان و روز ظلم به زنان از سوی همان مدعیان دفاع از حقوق زن نامید.چرا که این ظلم به زن و ارزش زن هم در غرب به ظاهر متمدن امروز نمایان است و هم ظلم به زنان از سوی آنان در کشورهای دیگر در سراسر جهان همچون فلسطین و زنان مظلوم در غزه که مظلومانه و بی دفاع مورد خشونت قرار گرفته اند.

با آنچه که بیان شد هشتم مارس نه تنها روز تبریک که روز تسلیت است و برخلاف اندیشه بعضی غربگرایان، روز جهانی زن در غرب در ارج نهادن به ارزش والای مقام زن نیست و آنچنان که ایشان می پندارند مرغ همسایه همیشه غاز نیست.

این خبر را به اشتراک بگذارید :