نمایشگاه کویر، عصر ۱۸ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۳ در محل موزه هنرهای زیبا واقع در مجموعه فرهنگی تاریخی سعدآباد، افتتاح شد.

 

به گزارش عصر صنعت به نقل از  روابط عمومی و امور بین‌الملل مجموعه فرهنگی تاریخی سعدآباد، این نمایشگاه گروهی تحت عنوان “کویر” با همکاری دفتر یونسکو، موزه هنرهای معاصر و انجمن مفاخر معماری ایران به میزبانی موزه هنرهای زیبای مجموعه فرهنگی تاریخی سعدآباد، به عنوان نخستین نمایشگاه در گالری جدید این موزه با حضور سید حسین علوی، مدیر مجموعه فرهنگی تاریخی سعدآباد، یان سرانگ، نماینده دفتر یونسکو در ایران و هنرمندان و پیشکسوتان عرصه هنر، عکاسی و معماری همچون: امیر انوشفر، حمید میرمیران، علی‌اکبر نصر آبادی و… به عنوان نخستین نمایشگاه در گالری شماره یک این مجموعه، که یکی از سه گالری اضافه شده به ظرفیت‌های نمایشگاهی سعدآباد است؛ برگزار شد.

“کویر” نمایش شکوه آثار هنرمندانی از جمله: امیر انوشفر، شهاب احمدی، علیرضا تغابنی، محمد ابراهیم جعفری، محمدرضا جوادی، مرضیه خالقی، میرعبدالرضا دریابیگی، محمد راوندی، سهراب سپهری، هوشنگ سیحون، فاطمه عبادی، ناصر عصار، محمد غفاری، فیروز فی روز، علی قمصری، پرویز کلانتری، مارکو گریگوریان، فرشاد مهدیزاده، هادی میرمیران، غلام‌حسین نامی و علی‌اکبر نصرآبادی است.

محمد غفاری، ایده‌پرداز و کیوریتور “کویر” مانیفست این نمایشگاه را اینطور بیان میکند:کویر، به عنوان یکی از نمادهای قدرت و زیبایی طبیعت، در فرهنگ و تاریخ ایران جایگاهی ویژه دارد. این پدیده، بخش اعظمی از ایران را به خود اختصاص داده است، کویر با تمامی ویژگی‌های خاص خود، همواره هنرمندان را به خود جذب کرده است. هنرمندان ایرانی، با استفاده از ویژگی‌های کویر آثاری خلق کرده‌اند که نه تنها زیبایی‌های طبیعت را بازتاب می‌دهند، بلکه می‌توان گفت که عمق‌های دیگر فرهنگ و هنر ایران را به نمایش می‌گذارد. نمایشگاه “کویر”، آثار هنرمندان معاصر ایران است که در رشته های هنرهای زیبا همچون نقاشی، عکاسی، مجسمه و معماری جستجو کرده‌ایم. هنرمندان می‌توانند زاویه دید خود را بازتاب دهند و به عمق درونی خود و زیبایی‌های آن بپردازند که این اتصال نیازمند اندیشه و تأمل درونی است که توسط هنرمندان تاثیرگذار ایران، به نمایش گذاشته شده است.

وی به عنوان نخستین سخنران این مراسم ضمن تشکر از همکاری مسئولین مجموعه در جهت برپایی این نمایشگاه، بیان کرد: “موضوع اصلی این نمایشگاه «بودن یا نبودن، از جنس فضا» است و این فضای فکری شما است که یک موزه را احیا می‌کند.”

سید حسین علوی، مدیر مجموعه فرهنگی تاریخی سعدآباد، ضمن عرض خوش‌آمد و ابراز محبت صمیمانه اعلام کرد:”امروز دو اتفاق بطور همزمان در سعدآباد در حال رخ دادن است، یکی افتتاح نمایشگاه «کویر» با آثار بی‌نظیر هنرمندان معاصر، و دیگری تاسیس سومین گالری سعدآباد، که به دلیل اهمیت و قرارگیری آن در موزه هنرهای زیبا که یکی از کم‌نظیرترین موزه‌های هنری ایران است، گالری شماره یک نام گرفت.”

حسین علوی در ادامه از فتح الله نیازی، مدیر موزه هنرهای زیبا، به عنوان یکی از بهترین باستان شناسان و مرمت‌گران آثار هنری در ایران یاد کرد و گفت: “ایشان افتخار جامعه هنری، علمی و تاریخ‌شناسان ایران‌زمین هستند.”

وی در ادامه از سعیده سعیدی، امین اموال موزه هنرهای زیبا، که امانت‌داری تابلوهای بسیار نفیس این موزه را برعهده دارد، تشکر ویژه کرد.

فتح الله نیازی، مدیر موزه هنرهای زیبا، سخران بعدی این مراسم، حفاظت از آثار تاریخی را یک وظیفه مادام العمر که باید به نسل‌های بعد منتقل پیدا کند، خواند و گفت:”با افتخار از تمامی اساتید جهت برگزاری نمایشگاه‌های انفرادی دعوت می‌کنم. و همچنین از سفرای کشورهای حاضر دعوت می‌کنم تا با همکاری مشترک، نمایشگاه‌هایی را برگزار کنیم.”

علی‌اکبر نصرآبادی معمار و نقاش پیشکسوت حاضر در این مراسم، سخنران دیگر این مراسم بود که ضمن اعلام اهدای یکی از آثار خود به موزه هنرهای زیبا، گفت:”آثار موجود در این نمایشگاه نیازی به معرفی ندارند، تابلوها خود گویای همه چیز هستند.”

یان سرانگ، نماینده دفتر یونسکو در ایران طی سخنرانی خود، وظیفه اصلی یونسکو را ارزش گذاری، حفظ و ترویج فرهنگ و میراث و پرورش دهنده هنر، خلاقیت، نوآوری و تنوع فرهنگی در همگان دانست و گفت:”هنر نه برای تفریح است و نه برای سرگرمی، بلکه برای جامعه بار مفهومی دارد و یکی از کارکردهای اصلی آن، ایجاد رویکردی ظریف به واقعیت‌هایی ست که مار را احاطه کرده است.”

وی در ادامه گفت: “آموزش فرهنگی و هنری با یادگیری از طریق موزه‌ها و نمایشگاه‌هایی مانند نمایشگاه کویر، معنا می‌گیرد. من از تنوع فرهنگی و حضور پرشمار آثار هنرمندان بزرگ ایران مانند آقایان: سهراب سپهری، هوشنگ سیحون و پرویز کلانتری در این نمایشگاه بسیار خوشحالم و برای این نمایشگاه آرزوی موفقیت دارم.”

امیر انوش‌فر، و حمید میرمیران از دیگر هنرمندان این مراسم بودند که هریک در سخنرانی‌های خود ضمن تفسیر کویرهای بی‌نظیر ایران و معماری‌های این مناطق و ابراز خوشحالی بابت برگزاری این نمایشگاه، حمایت‌ صد درصدی خود را برای تداوم در برگزاری و ادامه این سبک از نمایشگاه‌ها اعلام کردند.

پایان این مراسم همراه بود با بازدید از بخش‌های مختلف این موزه که اخیراً دستخوش تغییرات سناریو و چیدمان گالری‌ آثار کلاسیک اروپا و همچنین آثار فاخر دوره قاجار، شده است.

“کویر” به مدت سه هفته، از تاریخ ۱۸ اردیبهشت‌ماه الی ۸ خردادماه ۱۴۰۳، همه روزه از ساعت ۹ صبح الی ۱۸ عصر، میزبان هنرمندان و هنردوستان، هنر معاصر در موزه هنرهای زیباست.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید :