وزیری که جلوی افزایش حقوق کارگران مقاومت و کارشکنی کرد اما به نمایندگان مجلس وعده داد تا افزایش حق مسکن کارگران را ۲ برابر می کند ولی این وعده توخالی هم عملی نشد.

عصر صنعت؛علی بابائی کارنامی نماینده ساری و رئیس فراکسیون کارگری مجلس شورای اسلامی اخیرا اعلام کرد که «در جلسه اخیر کمیسیون اجتماعی که با حضور صولت مرتضوی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی برگزار شد، آقای مرتضوی عنوان کرد که برای اولین بار قرار است پیشنهاد افزایش ۲ برابری حق مسکن از سوی این وزارتخانه در شورای‌عالی کار مطرح شود و قرار است بند مربوط به افزایش حق مسکن کارگری را اصلاح کنند.البته با توجه به اینکه افزایش حق مسکن علاوه بر مصوبه شورای‌عالی کار نیاز به تأیید هیئت وزیران هم دارد.
به‌محض اینکه این پیشنهاد در شورای‌عالی کار تصویب شود و پس از آن مورد تأیید هیئت وزیران قرار گیرد، برای دستگاه‌های مرتبط لازم‌الاجرا خواهد بود».

اما سوال این است که چرا نمایندگان مجلس این وعده وزیر را باور کردند درحالی که همین وزیر تا آنجا مقاومت و کارشکنی کرد که حقوق کارگران به تناسب تورم افزایش پیدا نکند و نمایندگان جامعه کارگری حقوق هشت میلیون و ۲۰۸ هزار تومان که برای سال جاری تعیین شد را قبول نداشته و مصوبه مذکور را امضا نکنند.
اما دیروز دوشنبه هفدهم اردیبهشت خبر مبنی بر « افزایش «حق مسکن» کارگران منتفی است/ توافق حاصل نش». منتشر شد. در این خبر تاکید شد که عدم توافق نمایندگان دولت و جامعه کارگری در شورای عالی کار، اعمال تغییرات در افزایش حق مسکن و سایر موارد را منتفی کرد. قرار شد در نخستین جلسه شورای عالی کار در سال ۱۴۰۳، با تغییراتی در مصوبه مانند افزایش ۳۵ درصدی حق مسکن و نیز افزایش یک درصد به ۲۲ درصد سایر موارد، مصوبه تعیین حداقل دستمزد به امضا جامعه کارگری نیز برسد.

در این راستا دولت اصرار داشت نمایندگان جامعه کارگری کل مصوبه نشست شورای عالی کار در اسفند سال گذشته را امضا کنند اما نمایندگان جامعه کارگری تاکید دارند تنها افزایش حق مسکن به امضا برسد. در نتیجه عدم توافق نمایندگان دولت و جامعه کارگری در شورای عالی کار، اعمال تغییرات را منتفی کرد. در واقع نمایندگان دولت به ریاست وزیر تعاون گروه کشی کردند و اصرار داشتند که نمایندگان جامعه کارگری در قبال افزایش حق مسکن، کل مصوبه شورای عالی کار در اسفند سال گذشته را امضا کنند و زیر بار حقوق هشت میلیونی کارگران در سال جاری بروند این در حالی است که نمایندگان جامعه کارگری حقوق هشت میلیونی برای کارگران را قبول نداشته و کم می دانند و به همین دلیل مصوبه اسفند سال گذشته شورای عالی کار را امضاء نکردند. حال هم مرتضوی وزیر تعاون به مجلسی ها توخالی درآمد و هم اظهارات علی بابائی کارنامی نماینده ساری و رئیس فراکسیون کارگری مجلس شورای اسلامی درباره افزایش حق مسکن کارگران محقق نشد.

این خبر را به اشتراک بگذارید :