مشارکت اجتماعی که به معنای حضور افراد در فعالیت‌های صورت گرفته در سطح جامعه می‌باشد، موجب تقویت انسجام و اعتماد اجتماعی نیز می‌گردد و این مبحث موجبات این امر را هم فراهم می‌کند که تقویت توسعه پایدار در کشور شکل گیرد؛اما مهمترین عامل اصلی در این مشارکت اجتماعی نقش رسانه‌ها و نوع اطلاع‌رسانی و آگاهی بخشی آنهاست.

 

انسیه روستایی

 معاون رسانه و فضای مجازی مجمع مشورتی نظام مسائل کشور

 

عصر صنعت؛ رسانه ها به شکل گسترده با مسائل مختلف در جوامع امروزی در آمیخته‌اند و جزئی جداناپذیر از ساختار فرهنگی، سیاسی و اجتماعی جامعه را تشکیل می‌دهند.

رسانه ها منبعی برای انتقال اطلاعات و اخبار هستند و در هر سطحی که پیام را منتشر کنند، افکار عمومی را مخاطب قرار می‌دهند و اهدافی را دنبال می کنند که مهمترین آن تاثیرگذاری بر رفتارهای سیاسی و اجتماعی در جامعه و ترویج و ترغیب در مشارکت اجتماعی است؛و هر فرد یا جامعه ای که به دلیل اهداف تعریف شده خود نیاز به تاثیر گذاری بر افکار عمومی دارد، استفاده از انواع رسانه را به عنوان یک مبحث ضروری در کنار خود دارد.

رسانه ها درمشارکت اجتماعی چندین نقش ایفا می کنند هم رسانه‌های اجتماعی و رسانه های خبری در تاثیر گذاری بر هنجارها و مشارکت‌های اجتماعی اثری بسیار درخشان دارند.

رسانه های خبری با آگاهی بخشی به مردم در رفتارهای اجتماعی اثرگذارند و می توانند توجه جامعه را به موضوعات خاص جلب کرده و باعث ایجاد گفتمان عمومی و مشارکت مدنی باشند.

رسانه های اجتماعی نیز به عنوان ابزاری قدرتمند در شکل دهی افکار عمومی و تبادل اطلاعات به شکل آزادانه نقش آفرین هستند.

رسانه‌ها نقش بسیار مهمی در آگاهی‌سازی در مشارکت‌های اجتماعی و انتخابات دارند. آنها به عنوان وسیله‌ای برای انتقال اطلاعات و ارتباطات به جامعه عمل می‌کنند و می‌توانند تأثیر قابل توجهی در افزایش آگاهی و مشارکت اجتماعی داشته باشند.

همانطور که رسانه های خبری بستری برای درک بهتر چالش های اجتماعی هستند رسانه های اجتماعی نیز در تقویت یا تضعیف مشارکتهای اجتماعی ،سیاسی موثرند.این موضوع در شکل دهی افکارعمومی و تحریک مشارکت سیاسی به خوبی نشان داده می‌شود.

رسانه های اجتماعی در سراسر جهان عنصری جدانشدنی از مشارکت‌های سیاسی هستند و می توانند نقشی تقویت کننده یا تضعیف کننده داشته باشند.پلتفرم ها به دلیل فضایی برای تبادل ایده ها و اطلاعات به‌ویژه در میان جوانان که بخش عمده ای از کاربران رسانه های اجتماعی را تشکیل می دهند به افزایش آگاهی و ترغیب آنها به انواع مشارکت چه مشارکت اجتماعی و چه مشارکت سیاسی تاثیر می گذارند.

در مهمترین فرآیند سیاسی جوامع یعنی انتخابات نیز، سانه ها به شکل گسترده و قابل توجه هم برای نامزدها و هم برای رای دهندگان حائز اهمیت هستند؛چرا که این رسانه ها بستری را فراهم می کنند که ارتباطی مستقیم بین این دو قشر ایجاد گردد و نامزدهای انتخاباتی بدون‌ واسطه پیامهای خود را منتشر کرده و بازخورد آن را از جامعه را دریافت کنند.

از دیگر نقشهای این رسانه ها ایجاد فضا برای تبلیغات در فرایند انتخابات است و می تواند در اثرگذاری تبلیغات بر مخاطبین کمک کند.

رسانه‌ها در کشور ما جدای از هرگونه جهت‌گیری سیاسی و اجتماعی باید با توجه رسالت شغلی خودشان که آگاهی بخشی می‌باشد، ایفای نقشی موثر در مشارکت‌های اجتماعی داشته باشند که یکی از مهمترین این مشارکت‌ها اجتماعی، انتخابات است.

بسیاری از افراد با توجه به مشغله کاری و معضلات فکری، توانایی این را ندارند تا با تحقیقات و بررسی نامزدهای انتخاباتی و عملکرد آنها، انتخاب درستی را داشته باشند، از این رو آنها با مراجعه به رسانه‌های مرجع و قابل اعتماد و دوری از رسانه‌های زرد و تبلیغاتی، در زمینه‌ی انتخاب صحیح قدم بردارند.

یکی از اهداف اصلی دشمنان، ضربه به همین مشارکت‌های مردمی و عدم توانایی دیدن ایستادگی آن‌ها در کنار نظام مقدس جمهوری اسلامی است، از این رو با تمام نیرو و از طریق رسانه‌های تحت پوشش خودشان، مردم را ترغیب به عدم حضور در پای صندوق‌های رای می‌کنند و در اینجاست که رسانه‌های داخلی، باید با پوشش صحیح عملکرد و بررسی بسیار دقیق نماینده‌ها، توطئه صورت گرفته توسط دشمن را خنثی کنند.

بسیاری از نامزدهای انتخاباتی به جهت اولین حضور در انتخابات توسط مردم شناخته شده نیستند و نقش رسانه‌ها پیرو این موضوع بسیار حائز اهمیت است، زیرا می‌تواند حضور این افراد در بستر مدیریتی کشور، حرکتی نوین را رقم بزند و دریچه‌های اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و … زیادی را برای کشور باز کند.

رسانه‌های کشور هم می‌توانند با بدون جهت گیری در شناسایی این افراد اقدام کنند و کشور را به مسیر روشنی هدایت کنند که این روشنی جز با حضور ارزنده و بسیار مهم مردم صورت نخواهد گرفت.

اگر رسانه‌ایی با یک جهت‌گیری اشتباه، اقدام به اطلاع رسانی کند، یعنی یک مسیر سیاه را در پیش روی جامعه قرار داده و باعث گمراهی اکثریت خواهد شد.

در انتخابات پیش رو هم دشمنان این مرز و بوم به مانند سالهای گذشته با تمام قوا تلاش می‌کنند تا مشارکت مردم را به پایین‌ترین سطح ممکن برسانند، اما این توهمی بیش نیست، زیرا مردم این سرزمین با اتکا به اطلاع رسانی صحیح رسانه‌های مرجع و مخصوصا رسانه‌هایی که بصورت فراجناحی فعالیت می‌کنند، در انتخابات حضور خواهند داشت .

این خبر را به اشتراک بگذارید :