عملکرد استانداران بر اساس شاخص‌های ارزیابی عملکرد دولت و وزارت سنجیده و خوشبختانه در این زمینه لرستان جزو استان‌های برتر محسوب می‌شود.

 

به گزارش عصرصنعت،در پاسخ به ایجاد شبهه و کم رنگ کردن خدمات دولت سیزدهم در استان و تخریب مجموعه مدیریتی ارشد استان،لازم است نکاتی را به منظور تنویر افکار عمومی متذکر شویم.

در حالی‌که دولت سیزدهم در آغاز فعالیت خود با هزاران پروژه نیمه‌تمام مواجه شده بود، به لطف خداوند منان، در سایه منویات رهبر معظم انقلاب و تلاش مبتنی بر برنامه دولت انقلابی و مردمی، روح امید در کالبد کشور دمیده شد و شاهد رونق پروژه‌های راکد هستیم که لرستان نیز از این قاعده مستثنی نبوده است.با انتصاب فرهاد زیویار در تاریخ هفتم مهرماه ۱۴۰۰ و متعاقب آن سفرخ رئیس جمهور محترم در نوزدهم آذر ماه همان سال، موضوع توسعه لرستان با اولویت احیای پروژه‌های راکد مورد تحلیل و بررسی قرار گرفت که خروجی آن به اعتبارات پروژه های عمرانی ۶۱۹۷میلیارد تومان مصوب به اضافه ۲۰میلیارد تسهیلات و همچنین اعتبارات پروژه های اقتصادی ۱۰۱۹۶میلیارد تومان تسهیلات به اضافه ۶۰۴/۵میلیارد مصوب ختم شد.در پی سفر رئیس دولت سیزدهم و به محض ابلاغ مصوبات و اعتبارات، بلافاصله تلاش خادمان مردم در استان و در راس آن، شخص استاندار آغاز شد که از دستاوردهای آن می‌توان به نهایی شدن پروژه آزادسازی حریم قلعه فلک‌الافلاک و مهیا شدن مقدمات ثبت جهان در راستای توسعه گردشگری، اقتصاد و اشتغال استان به ویژه شهر خرم‌آباد اتفاق افتاد.لازم به ذکر اینکه،مصوبه آزادسازی حریم قلعه فلک‌الافلاک از دهه‌های ۷۰ و ۸۰ روی زمین مانده بود و در این دولت احیا شد.در ادامه این تلاش‌ها، از سرگیری و تسریع در روند ساخت ورزشگاه ۱۵۰۰۰ نفری خرم‌آباد، راه‌آهن دورود_ خرم‌آباد_اندیمشک، گازرسانی به ۱۱۳روستا، تسریع در پیشرفت فیزیکی بیمارستان نیایش و انجام عملیات و حفر تونل به طول ۲کیلومتر در گردنه گله بادوش واقع در شهرستان الیگودرز اتفاق افتاد که تعدادی از پروژه‌های نیمه‌تمام تکمیل و در سفر دوم هیئت دولت که به زودی تحقق خواهد یافت افتتاح و به مردم شریف استان تقدیم خواهد شد.

همانطور که مردم شریف و نخبگان سیاسی، اجتماعی و اقتصادی استحضار دارند لرستان دارای عقب‌ماندگی‌های تاریخی انباشت‌شده از قبل می‌باشد و بیکاری، فقر، تورم و فلاکت آن یک‌شبه و در پی عملکرد این دولت حاصل نشده است که یک‌شبه مرتفع شود اما با این حال، با بهره‌برداری از پروژه‌های مذکور و دهها طرح دیگر قطعا ریل توسعه لرستان تکمیل و به زودی شاهد رونق اقتصادی و اشتغال در آن خواهیم بود که قضاوت آن با آیندگان خواهد بود. لازم به یادآوری است که عملکرد استانداران بر اساس شاخص‌های ارزیابی عملکرد دولت و وزارت سنجیده و خوشبختانه در این زمینه لرستان جزو استان‌های برتر محسوب می‌شود.

بخشی دیگر از اقدامات دولت کارآمد ومردمی در استان لرستان با مدیریت فرهاد زیویاراز ابتدای دولت سیزدهم تاکنون در حوزه اقتصادی به شرح ذیل می باشد:

۱-احیاء ۸۱ کواحد اقتصادی راکد در سال ۱۴۰۱ وفعال سازی مجدد تعداد ۵۵ واحد نیمه فعال در شش ماه نخست سال جاری از جمله احیاء ده واحد بزرگ اقتصادی اثرگذاراز جمله خمیرمایه دورود،خودروسازی بروجرد،صنایع گهر دورود،ماشین سازی لرستان،مجتمع فولاد خرم آباد،آب معدنی بیشه( مینو).

۲-تکمیل ده طرح بزرگ اقتصادی نیمه تمام از جمله سیمان سفید ازنا،بخش بخار نیروگاه برق۵۰۰ مگاواتی،طرح توسعه نساجی بروجرد،فاز نخست شیرخشک بروجرد،طرح توسعه شرکت داروسازی اکسیر و…جمعاً برای ۲هزار نفر اشتغال پایدار جدید ایجاد شده است.

۳-فعال سازی حداقل ۱۰معدن بزرگ و افزایش معادن فعال استان از ۱۱۸ به ۱۲۸ معدن وآزاد سازی ۱۵محدوده معدنی در قالب مصوبات سفر ریاست محترم جمهور.

۴-پرداخت۴۵۰میلیارد تومان تسهیلات مردمی سازی یارانه ها در راستای حمایت ازواحدهای دامی،طیور و…درسال ۱۴۰۱ با عاملیت بانک کشاورزی.(اخذ رتبه نهم کشوری)میزان افزایش تولید ۲۰۰۰تن گوشت قرمز، حدود ۱۰۰۰ تن گوشت مرغ و ۳۵۰۰ تن تخم مرغ.

۵-اجرای ۳۵ هکتار گلخانه در سال ۱۴۰۱: آماده نمودن زیرساخت ۱۰۰ هکتار جدیددرقالب شهرکهای گلخانه ای)درپایان سال ۱۴۰۰ این میزان ۷۸ هکتار بوده که در سال گذشته ۳۵ هکتار افزایش داشته و در سال جدید نیز ۳۵هکتار در حال اجرا می باشد) استان رتبه یک میزان رشد طرح های گلخانه ای در سطح کشور را اخذ کرده است.این شاخص سبب افزایش تولیدات گلخانه ای از ۱۲ به ۱۸هزارتن شده است.

۶-کشت های استراتژیک:دانه های روغنی(کاملینا) در سال ۱۴۰۰ به میزان ۵۷۱ هکتار کشت شد این میزان با افزایش ۹برابری در پایان سال ۱۴۰۱ به ۵۳۰۰ هکتار افزایش یافت(اخذ رتبه یک کشوری)همچنین این استان در تولیدکلزا در سال ۱۴۰۱ با ۱۸درصد رشد به رتبه نهم کشوری ارتقا یافت.

۷- گندم تحویلی: در سال ۱۴۰۰ بمیزان ۱۲۳هزار تن بوده که این میزان درسال ۱۴۰۱ به ۲۷۰ هزارتن ودر سال جاری نیز به بیش از ۵۰۰ هزارتن افزایش یافت.

۸-عملکرد کشاورزی قراردادی: عملکرد استان در سال ۱۴۰۰ بمیزان ۶۰۰۰ هکتار بوده که این میزان در سال ۱۴۰۱ با ۷۵۰درصد رشد به ۴۵۴۳۵ هکتار افزایش که در این بخش استان رتبه ۵ کشوری را اخذ کرد.

۹-افزایش ظرفیت تولید بخش شیلات استان از ۳۰هزارتن به ۳۵هزارتن(با اجرای دو طرح بزرگ مجتمع ۳هزار تنی سپیددشت و مجتمع دو اهزارتی چم چیت دورود) وتکمیل زیرساخت های سه مجتمع بزرگ پرورش آبزیان که در صورت تکمیل این طرح ها ظرفیت استان به ۴۰هزارتن فزایش خواهد یافت

ایجاد اشتغال

۱-اشتغال ایجاد شده:در سال ۱۴۰۱ تعداد ۴۰۳۱۶ نفر معادل ۱۰۳درصد برنامه اشتغال استان تحقق یافته است. (تعهد استان ۳۹۱۴۵ نفر بوده است) در سال جاری نیزتاکنون بالغ بر۱۲هزار نفر در سامانه رصد ثبت شده است(معادل ۴۱درصد تعهد استان)

۲-پرداخت تسهیلات اشتغالزایی:در مجموع با احتساب تسهیلات ریالی(منابع تبصره ای، رونق تولید، مصوبات سفر و…) جمعاً ۸هزار میلیارد تومان وهمچنین تسهیلات ارزی ۱۴۴ میلیون دلار به طرح ها و پروژه های اقتصادی استان تخصیص داده شده که رقمی بی سابقه در تمام ادوار گذشته است.

۳- سرمایه گذاری خارجی در استان: از ابتدای شروع دولت سیزدهم شامل طرح باغداری سراب کرتول بروجرد به مبلغ ۹۰۰ هزاریورو توسط سرمایه گذار اماراتی، طرح گردشگری مجتمع کشت و صنعت به مبلغ ۱۰میلیون دلارتوسط سرمایه گذار آلمانی، طرح فروسیلیکو منگنز به مبلغ ۵میلیون دلار در منطقه ویژه اقتصادی ازنا (در مجموع حدود ۱۶میلیون دلار)با تکمیل این طرح ها برای هزار نفر اشتغال جدید ایجاد خواهد شد.

۴-شروع ده طرح بزرگ سرمایه گذاری جدید واشتغالزا: از جمله سه طرح فروسیلیس،کاغذ از سنگ ازنا،طرح استیل کورد سلسله،مجتمع پرورش ماهی۶هزارتنی سپیددشت،طرح توسعه صنایع گهر دورود،طرح توسعه پالایشگاه پلدختر،گاوداری ۷هزار راسی دورود،طرح روغن نباتی بروجرد و…با اجرای کامل این طرح ها برای حدود ۵هزار نفر اشتغال پایدار ایجاد خواهد شد.

مصوبات اقتصادی سفر ریاست جمهوری به استان:

تعدادکل مصوبات اقتصادی سفر : ۴۶ مصوبه بوده تعداد مصوبات اجراء شده:۳۳ مصوبه اجرا شده معادل حدود ۷۲ درصد. تعداد مصوبات در اجراء: ۹مصوبه معادل حدود ۲۰درصد. تعداد مصوبات انجام نشده ودر حال پیگیری : ۴ مصوبه معادل حدود ۸درصد.توافقات و دستورات اقتصادی سفر: ۶ توافق بوده که همه توافقات تحقق پیدا کرده است(تعیین سازمان مسئولی منطقه ویژه اقتصادی بروجرد،مجوز پایانه صادراتی محصولات کشاورزی، احیاء خودروسازی بروجردتسهیلات بانکی مصوب : ۹۸۸۰ میلیارد تومان بصورت ریالی + ۳۴۰میلیون یورو بوده است که در مجموع تاکنون حدود۳۰۰۰میلیارد تومان تسهیلات ریالی و ۱۴۴میلیون یورو بصورت ارزی تامین وبه طرح های اقتصادی استان تخصیص داده شده است.

کلیدواژه ها :

این خبر را به اشتراک بگذارید :