یکی از مبانی مهم اقتصادی در هر کشوری، مراکز تاریخی آن محسوب می‌شود؛زیرا این اماکن می‌توانند با جذب گردشگران خارجی، به جز انتقال فرهنگ و تاریخ کشور، نقش مهمی در ارز آوری به کشور داشته باشند و از طرفی با سیل بازدیدکننده داخلی هم روبرو می‌شوند که این هم به نوبه‌ی خود در کسب درآمد برای این مراکز، بسیار حائز اهمیت است.
حامد بنائی، عصر صنعت؛تهران به عنوان پایتخت کشور عزیزمان، یکی از شهرهایی است که مراکز تاریخی گسترده‌ایی دارد و شاید به جهت عدم تبلیغات مناسب توسط نهادهای مربوطه، توسط مردم شناخته شده نباشد، اما در بهار ۱۴۰۳، یکی از اقدامات موثری که پیرو این مبحث توسط مسئولین بخش انجام شد، استفاده از تصاویر متعدد مراکز تاریخی تهران بود تا گردشگران و مسافران پایتخت، بتوانند بهترین بهره از تعطیلات خود را با بازدید از اماکن تاریخی داشته باشند.
به جهت بررسی میزان اثرگذاری این تبلیغات، به  یکی از مراکز  تاریخی کشور  در شمال شهر تهران به نام «مجموعه فرهنگی، تاریخی سعدآباد» مراجعه کردیم و حضور بازدیدکنندگان را مورد بررسی قرار دادیم.
در بدو ورود با حضور گسترده‌ی مردم برای دریافت بلیط مواجه شدیم و این نکته می‌توانست به تنهایی گویای اثر مثبت تبلیغات شهری و مجازی باشد.
حال این نکته را هم نباید از نظر خارج کنیم که مدیریت هر مجموعه تاریخی و بخش روابط عمومی آن، در میزان مشارکت بازدیدکننده هم  نقش بسزایی دارند.
مجموعه فرهنگی – تاریخی سعدآباد با دارا بودن اماکن متعدد تاریخی از دوران قاجار تا انتهای حکومت پهلوی فارغ از جذابیت تاریخی که دارد، باید از لحاظ نگهداری ساختمان‌ها و اشیاء تاریخی موجود، همواره مورد بررسی قرار بگیرد تا این میراث ملی برای آیندگان هم قابل استفاده  باشد.
تیم مرمت کننده موجود در سعدآباد با استفاده از مجرب‌ترین کارشناسان توانسته تا در این امر مهم سربلند باشد و با بازدید‌های مکرر در دوره‌های مختلف می‌توان شاهد این مبحث باشیم که مرمت‌های انجام شده وابسته به بقای مجموعه‌های تاریخی هر بار، بهتر از دوره‌ی قبل بوده که موجبات رضایت بازدیدکننده‌ داخلی و گردشگران خارجی را فراهم کرده است.
مبحث مهم دیگری را که می‌توان نقطه‌ی قوت مجموعه‌ی فرهنگی-تاریخی سعدآباد در زمینه‌ی رضایت گردشگران دانست، هوش بالا و آرامش در رفتار و گفتار راهنمای گردشگری است.
این مجموعه‌ی تاریخی با گستردگی در دارا بودن اماکن تاریخی متعدد و شوق بازدیدکننده از لحاظ دریافت اطلاعات صحیح پیرو هر کدام از این اماکن، با بکارگیری از بهترین راهنمایان تاریخی در ایام نوروز ثابت کرد که اهمیت ارائه‌ی اطلاعات صحیح و پاسخگویی به مراجعه کننده از الویت‌های تیم مدیریتی سعدآباد است.
در بررسی‌های صورت گرفته مشخص شد راهنماهای گردشگری سعدآباد در برقرار کردن ارتباط مهارت کافی دارند.
لحن صحبت خود را با حالت روحی بازدیدکننده هماهنگ می‌کنندو  مطابق حالات روحی وی  حرف میزنند.
قبل از این‌که کلامی بر زبان جاری کنند از بازدیدکننده، تست صدا و تصویر در فکر خود می‌گیرند تا بتوانند ارتباط بهتری را برقرار کنند.
زیرا آنها اعتقاد دارند اگر می‌خواهید بازدیدکننده به حرف‌های ارائه شده توجه کند، باید حتی برای چند دقیقه، مطابق حالات روحی او حرف بزنید و او را متقاعد کنید که در اختیار او هستید تا توضیحات مورد نظرش را بگویید.
مجموعه فرهنگی – تاریخی سعدآباد را می‌توان یکی از مراکز تاریخی دانست که در زمینه‌ی به دوش کشیدن واژه‌ی فرهنگی در کنار نام خود، فعالیت بسزایی داشته است.
این مجموعه در برگزاری همایش‌های متعدد برای عموم مردم، بزرگداشت‌ چهره‌های تاریخی و معاصر و حتی اهمیت به کودک در جهت آشنایی با تاریخ کشور پیشتاز بوده و هست.
سعدآباد که در حال حاضر توسط دکتر سید حسین علوی مدیریت می‌شود، بیشترین تلاش خود را در زمینه‌ی استفاده از افراد کارآمد داشته است.
از نظر دکتر علوی، حضور این افراد در پوشش تیم مدیریتی چیزی جز انجام وظیفه برای میراث  ملی – تاریخی کشور نیست و هر شخصی که می‌تواند در این امر مهم مشارکت کند، راه برایش باید باز باشد.
در ایام تعطیلات نوروز ۱۴۰۳، تیم مدیریتی روابط عمومی مجموعه فرهنگی – تاریخی سعدآباد هم در امر اطلاع‌رسانی، پیرو رفاه گردشگران و بازدیدکنندگان نقش موثری داشت.
فعالیت پویای روابط عمومی این مجموعه تاریخی در تارنمای مجموعه و شبکه‌های مجازی بسیار پررنگ‌تر از مراکز تاریخی دیگر در تهران بود و این مهم را می‌توان یکی از عناصر مثبت در جذب گردشگر برای سعداباد دانست.
اعلام ساعات بازدید، روزهای غیر فعال بودن مجموعه، توضیح در مورد اشیاء تاریخی و استفاده‌ی آنها در گذر زمان، هماهنگی‌های متعدد در زمینه‌ی برگزاری برنامه‌های مفرح، همراهی مستمر با رسانه‌ها و … از عوامل موثر فعالیت بخش روابط عمومی سعدآباد می‌باشد.
بدون شک فعالیت‌های برنامه‌ریزی شده توسط تیم مدیریتی سعدآباد بوده است که موجب شد تا عنوان پر بازدیدکننده‌ترین مجموعه تاریخی تهران و رکورد دار بیشترین فروش بلیط در کشور را دارا باشد.

این خبر را به اشتراک بگذارید :