تعطیلی‌های مکرر یکی از مراکز تاریخی کشور که توسط تیم امنیتی نهاد ریاست جمهوری به دلیل حضور میهمانان خارجی شکل می‌گیرد، موجب نارضایتی گردشگران و بازدیدکنندگان این مجموعه فرهنگی – تاریخی شده است.

حامد بنائی، عصر صنعت؛در نوروز ۱۴۰۳ شاهد رکورد‌های جالبی بودیم که توسط مجموعه فرهنگی – تاریخی سعدآباد و وابسته به تدبیر تیم مدیریتی شکسته شد و عناوین مهمی را به خود اختصاص داد.

این رکوردها با مضمون بیشترین فروش بلیط یک مجموعه‌ی تاریخی در کشور و پر بازدیدکننده‌ترین مجموعه تاریخی پایتخت بود.

حال زمانی که مسئولان شاهد این مهم هستند، چطور می‌توانند نارضایتی گردشگران و بازدیدکنندگان را به راحتی نادیده بگیرند و توضیحی برای تعطیلی مکرر این میراث ملی و خارج از دسترس شدن آن برای عموم نداشته باشند.

اگر به جهت بازدید از سعدآباد به آنجا مراجعه کرده باشید، حتما با ورودی‌هایی در این مجموعه مواجه می‌شوید که ورود به آن محدوده برای عموم ممنوع است و راه توسط تیم‌های امنیتی مسدود می‌باشد.

این مسیر‌ها به عمارت‌هایی میرسد که در دوران حکومت رژیم پهلوی مورد استفاده قرار میگرفت و اینک در اختیار نهاد ریاست جمهوری برای استقبال از میهمانان خارجی و یا برگزاری برخی جلسات دولت است.

با توجه به اینکه اکثر روسای جمهور کشور‌های خارجی در سعدآباد مورد استقبال رئیس جمهور قرار می‌گیرند و بسیاری از تفاهم‌نامه‌های صورت گرفته بین دولت‌ها در این مجموعه به امضاء میرسد، حفظ امنیت جان این افراد از الویت‌های تیم امنیتی محسوب می‌گردد.

به این جهت با تعطیلی حداقل ۲روزه‌ی مجموعه‌ی فرهنگی – تاریخی سعدآباد در برخی مواقع روبرو هستیم.

بارها شاهد این موضوع بودیم که علاقه‌مندان به این مرکز تاریخی در مراجعه جهت بازدید، با تعطیلی آن روبرو شدند.

البته شایان ذکر است که علیرغم فعالیت مستمر تیم روابط عمومی برای اطلاع‌رسانی به مردم پیرو تعطیلی مجموعه در تارنمای سعدآباد و شبکه‌های مجازی، باز هم با مراجعه مردم جهت بازدید از سعدآباد مواجه شدند.

روابط عمومی سعدآباد یک یا دو روز قبل، تمام تلاش خود را در زمینه‌ی اطلاع رسانی به مردم از طریق رسانه‌ها به کار می‌گیرد تا نارضایتی برای گردشگران بوجود نیاید؛اما اگر فردی با شبکه‌های مجازی و یا سایت‌های خبری آشنا نباشد متاسفانه باید ناکام از بازدید، محل را ترک کند.

در اینجا چند پرسش مطرح است که چرا دولت، در این سالها بودجه‌ایی را جهت ساخت یک ساختمان با معیارهای ایرانی – اسلامی برای استقبال از میهمانان ویژه اختصاص نداده است تا بناهای تاریخی سعدآباد را به مدیریت مجموعه جهت استفاده عموم عودت دهد؟

آیا دولت توانایی ساخت یک ساختمان با معیارهای مناسب را ندارد؟

آیا مکانی امن‌تر و سرسبز‌تر از سعدآباد وجود ندارد که به آنجا نقل مکان نمی‌کند؟

در صورت عدم وجود پاسخی مناسب برای این پرسش‌ها، جز تاسف، چیزی نمی‌ماند.

سعدآباد بارها شاهد حضور کارگردان‌ها، بازیگران و تیم‌های فیلمبرداری هم بوده و در بسیاری از مواقع نظاره‌گر این بودیم که به جای تعطیلی مجموعه، فقط یک عمارت از دسترس عموم خارج بوده است و بازدیدکنندگان با مشکلی روبرو نبوده‌اند.

البته شاید این امر برای تیم فیلمبرداری مشکلاتی را به همراه داشته باشد اما بارها شاهد همکاری  بازدیدکنندگان هم بودیم.

این تعطیلی‌های مکرر مجموعه حتی برای تیم‌های فیلمبرداری هم مشکلاتی را بوجود می‌آورد که چاره‌ایی جز تحمل کردن ندارند.

پرسشی دیگر؛مگر نه اینکه اماکن تاریخی به عنوان میراث‌ ملی برای تمام عموم مردم است، حال چرا نهاد ریاست جمهوری آن را به عنوان یک ملک شخصی مورد استفاده قرار می‌دهد؟

اینکه وزرای قبلی میراث فرهنگی و گردشگری چه اقداماتی را در عودت مجموعه‌های مورد تصرف نهاد ریاست جمهوری به مدیریت سعدآباد داشته‌اند را کنار قرار دهیم، بهتر است تا جناب ضرغامی وزیر محترم حال حاضر این وزاتخانه  نقش مهم و موثر خود را نشان دهد و در بازپس‌گیری این مجموعه‌های و تحویل آن به مدیریت مجموعه اقدام کند .

جناب آقای ضرغامی یادتان باشد که در بازدید از بخش‌های مختلف دهکده تفریحی، گردشگری و اقامتی دشت بهشت در روستای نایه بخش خلجستان در استان قم اعلام کردید: مجموعه‌های گردشگری متعلق به عموم مردم است تأکید داشتید کسی فکر نکند این مجموعه‌ها به محلی برای حضور افراد خاص و مرفه تبدیل می‌شود. این مجموعه‌ها متعلق به مردم است و سیاست دولت این است که مجموعه‌های گردشگری در اختیار مردم باشد.

آیا سیاست دولت این است؟

شایان ذکر است ارتباط عصر صنعت با مسئولان مجموعه‌ی فرهنگی – تفریحی سعدآباد در این زمینه بی نتیجه ماند و پاسخی ارائه نکردند.

طبق اطلاعات به دست آمده توسط خبرنگار عصرصنعت، برخی مدیران قبلی و کارکنان مجموعه اعلام داشتتد که تا این لحظه رایزنی‌های متعددی پیرو بازپس‌گیری یکی از ساختمان‌های تاریخی مجموعه سعدآباد صورت گرفته است اما گویا دستی به جایی بند نیست!

این خبر را به اشتراک بگذارید :