هادی هزارخانی؛دبیرکل دفتر منطقه‌ای بنیاد جهانی انرژی در ایران گفت: بنیاد جهانی انرژی این توانایی را دارد که انتقال تکنولوژی‌های نوین برای کشور را فراهم کند، غشای اسمز معکوس که به ممبران معروف است، در این واحد تولید می‌شود و این محصول در واقع فیلتر تصفیه آب دریاها و آب‌های شور است که می‌تواند در تولید آب در کشور نقش مؤثری داشته باشد و نیاز است بخش خصوصی در این زمینه سرمایه‌گذاری کند تا زودتر وارد شده و بتوان از مزیت‌های آن استفاده کرد.

 

حامد بنائی، عصر صنعت؛هادی هزارخانی اعلام کرد:در حال حاضر، این فناوری در کشورهای همسایه، مانند امارات،خواهان زیادی دارد و اگر ما بتوانیم در این زمینه زودتر سرمایه‌گذاری کنیم می‌توانیم به سایر کشورها صادرات داشته باشیم و در غیر این صورت این موقعیت را از دست خواهیم داد.

 

دبیرکل دفتر منطقه‌ای بنیاد جهانی انرژی در ایران در پاسخ به عصر صنعت در زمینه‌ی اینکه آیا احساس خطری می‌کنید وابسته به عدم سرمایه‌گذاری و کسب این امتیاز و مهلت ۶ماهه‌ایی که اعلام کردید و آیا با این جمله که بیان داشتید موقعیت را در خطر میبینید، به نهاد، ارگان و مسئول خاصی اشاره داشتید گفت: ما ۶ماه دیگر قرار داد داریم و در صورت عدم موفقیت این طرح مبلغ یک میلیون دلار شرکت دانش بیان از بین خواهد رفت زیرا به تعهدات خود در زمینه‌ی تهیه‌ی الباقی مبلغ عمل نکردند و به دلیل اینکه امارات مبلغ بیشتری را هم پیشنهاد داده است و در صورت عدم موفقیت، از یک صادرکننده به یک مصرف کننده تغییر خواهیم کرد.

وی افزود: در صورت مصرف کننده بودن، شاید دیگر نتوانیم در قالب حاکمیت آب در منطقه حرفی برای گفتن داشته باشیم.

هزارخانی؛ نخستین این فناوری‌ها را غشای اسمز معکوس (ممبران) یا همان فیلترهای شیرین‌سازی آب دریا دانست و افزود: این فناوری کمک شایانی خواهد کرد طرح‌های شیرین‌سازی آب دریا به کیفیت بالاتری انجام شود.

دبیرکل دفتر منطقه‌ای بنیاد جهانی انرژی ادامه داد: نیاز است بخش خصوصی در این زمینه سرمایه‌گذاری کند تا زودتر وارد شده و بتوان از مزیت‌های آن استفاده کرد.

هزارخانی فناوری دوم را لوله‌های بی.آر.پی اعلام کرد و گفت: ورود این لوله‌ها می‌تواند هزینه‌های آب شیرین را به‌شدت کاهش دهد.

هزارخانی خاطرنشان کرد: تکنولوژی تولید آب از رطوبت هوا فناوری دیگری است که با ورود آن به کشورمان بحث تأمین آب وارد فاز تازه‌ای می‌شود که تاکنون در کشور سابقه نداشته است.

به گفته وی، این فناوری در کشورهای همسایه خواهان زیادی دارد و اگر ما بتوانیم در این زمینه زودتر سرمایه‌گذاری کنیم می‌توانیم به سایر کشورها صادرات داشته باشیم.

دبیرکل دفتر منطقه‌ای بنیاد جهانی انرژی ادامه داد: وسایل نوین کاهنده مصرف آب با کاربرد در صنعت و ساختمان فناوری‌های دیگری است که باید به کشورمان منتقل شوند.

هزارخانی فناوری دیگر را روش‌های تازه‌تر تصفیه‌خانه فاضلاب برشمرد و گفت: اینها کمک خواهد کرد بازچرخانی پساب برای صنایع و شهرها باکیفیت بالاتری انجام شود.

وی تأسیس بنیاد جهانی انرژی را به سال ۱۹۹۰ میلادی دانست و افزود: این بنیاد جهانی تأسیس شده تا اهداف توسعه پایدار را باتوجه‌به سه مؤلفه جامعه، اقتصاد و محیط‌زیست تحقق دهد.

دبیرکل دفتر منطقه‌ای بنیاد جهانی انرژی گفت: این بنیاد در ۹ بهمن سال ۱۳۹۷ شهر یزد را به‌ عنوان شهر پایتخت تاریخی، فرهنگی شهرهای پایدار ملل متحد انتخاب کرد.

هزارخانی ادامه داد: وقوع کرونا سبب شد اعلام این موضوع با تأخیر همراه شود؛ اما امسال این امر به‌صورت رسمی وارد تقویم بین‌المللی بنیاد جهانی انرژی شد.

وی افزود: این روز (نهم بهمن) با نام رسمی ایران در مسیر توسعه پایدار در تقویم این سازمان ثبت شده است.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

این خبر را به اشتراک بگذارید :